Hvem er vi…

Gravel Fyn Training Club er en klub for folk på Fyn, som gerne vil kombinerer offroad træning og socialt samvær.

Det er også en klub for folk, som gerne vil træne lidt mere seriøst og ikke er bange for at få pulsen op. Vi prøver at få gode træningspas, med god intensitet og ild i stængerne.

Det er helt gratis at træne med os, men det kræver at man er lidt øvet. Du skal være i en god cykelform og med et ønske om at blive endnu bedre.

Bestyrelsen består af frivillige og ulønnede medlemmer, som startede klubben i 2019. De tager sig af foreningen og udvikler den hele tiden i en positiv, ærlig og mangfoldig ånd.

Grus cykling… Hvad er det?

Cykling på grus startede allerede i starten af 1800 tallet, hvor det foregik på en Laufmaschine, som er en cykel uden pedaler (løbecykel). I midten/slutningen af 1800 tallet, blev nogle 50 kg. benknusere med pedaler opfundet. De havde fjedre i sadlerne, da “vejene” var meget ujævne! Specielt brugt af militære enheder og lige siden er folk kommet frem ved egen muskelkraft på den 2-hjulede.

25th Infantry Bicycle Corps

Grus cykling minder meget om cykelcross, som er kørt i snart 100 år og siden har off-road cykling udviklet sig en del. I dag er de brugte materialer meget lette og vi ønsker en cykel med lav vægt og en form for komfort/affjedring. Dette sker ved hjælp af dæk uden slanger, sadelpinde der er fleksible eller styr der kan fjedre op/ned.
Grus cykling foregår på ikke brolagte veje, over længere afstande og cyklerne minder meget om en almindelig racercykel. De er mere behagelige at køre på, da de har bredere dæk og og har en lidt bedre og mere komfortabel geometri. Der tages lidt mindre højde for hvor aerodynamisk man sidder og det gør, at man kan sidde lidt mere afslappet på cyklen. Meget mere afslappet, end Laurent Fignon sad på hans gule Dream Machine:



Grus cykling foregår på ikke brolagte veje og i Danmark er det markveje, stier og skove som benyttes. Ruterne foregår uden for byerne og i landdistrikterne, hvor der bydes på smukke scenerier og et fængslende landskab. Naturoplevelser er en helt central del af at cykle på grusveje rundt i Danmark og det bliver mere og mere populært. Det er den perfekte måde at slappe af på og nyde naturen uden forstyrrelser fra den pulserende trafik. Alt dette opleves bedst på en grus cykel, hvor vi supplerer dette med træning og godt socialt selskab. Det gælder ikke altid om at komme hurtigst muligt frem, men om at få en rigtig god tur og oplevelse. Grus cykling er for os den mest underholdende form for cykling og vi skal ikke bekymre os om biler eller reglerne i byen.

Vi går ind for mange flere af disse skilte:



Grusveje er spredt over hele Danmark og der må som udgangspunkt cykles overalt, hvis man holder sig til veje/stier og tager hensyn til andre. Du kan køre alene eller i en gruppe som vores, hvor vi udforsker den fynske natur sammen. Inden afgang planlægges en tur, som ofte køres via GPS. En i gruppen “viser vej” og guider gruppen igennem naturen, hvor vi vover os ind på ukendte stier. Vi finder det spændende og udfordrende at udforske nye steder og se om vi kan finde nye og gode ruter. Når der er fundet gode ruter, kører vi dem igen og igen, for at alle i gruppen kan køre dem uden vejvisning.

Hvad er en Gravel cykel?

I dag kaldes en Gravel cykel også for en all-road cykel, da den kan køre “overalt”. Man skal som sådan ikke bekymre sig om cykelvalg, når der skal køres en tur, da den kan køre på asfalt, stier, grusveje og i skove. En all-road cykel er som sådan bare en racercykel med bredde dæk, hvilket gør at den kan køre næsten over alt. Gearingen på en all-road cykel er lavere end på en racercykel, da man kan finde hårde stigninger på grus eller i skove. Hvis man nørder det lidt mere, kan man se at vinklerne på stellet og akselafstand er lidt anderledes og det er for at give en bedre oplevelse og styring off-road. De fleste nye cykler til grus, tager højde for det ujævne terræn og mindsker rystelserne i sadel/sadelpind og styr.

SKAL jeg køre på en Gravel cykel?

Nej, det skal man ikke i første omgang. Hvis man ikke ved om Gravel cykling er noget for en, kan man starte op på en gammel mountainbike. Man kan også vælge at bygge den om, som herunder. Her er en gammel MTB med 26” hjul, hvor fjederforgaffelen er skiftet til en fast gaffel og der er kommet et gedebukkestyr og STI greb på. De tre klinger foran er skiftet til en narrow wide klinge og forskifter er taget af.



Hvis man vil investere i en Gravel cykel, findes de i alle prisklasser. Fra ca. 5.000 til 100.000 tusind kroner, men det gør ikke oplevelsen meget anderledes. Det kan gøre turen hurtigere, mere behagelig og når man kører langt og mange kilometer, kan det være en fordel med godt udstyr. Det kan vi snakke om i mange timer, når vi kører en god grustur eller mødes over en kop øl.


BMC URS ONE til over 70K er ikke nødvendig, men lækker 🙂